Pedagogisch beleidsplan
Wie ben ik
Ik ben Karin. Getrouwd met Alex-Jan en samen hebben wij 3 jong volwassen dochters. Wij zijn een christelijk gezin. Ik vraag van de ouders en kinderen dit te respecteren. In mijn vrije tijd ben ik graag creatief bezig. Meestal haken maar ook vele andere dingen vind ik leuk om te doen. Per toeval ben ik in het gastouder schap gerold. Ik kan hier erg van genieten. Juist omdat ieder kind anders is. Geen dag is hetzelfde. Hen helpen groeien in hun ontwikkeling en zoeken naar dat wat dat ene kind nodig heeft is een leuke, mooie uitdaging. Zien dat de kinderen met elkaar omgaan als broertjes en zusjes, de reacties van de kinderen als de ouders hen komen halen en de groei zien die ze maken is een mooie beloning voor mij.
Visie
De kinderen die ik opvang komen uit verschillende culturen en hebben diverse gebruiken en geloofsachtergronden. Saamhorigheid vind ik belangrijk. Iedereen is gelijk ongeacht je achtergrond. Je hebt respect voor een ander ook als je het er niet mee eens bent. Een kind moet zich thuis voelen. Dit waarborgt veiligheid. In een veilige omgeving kan het zichzelf zijn en zich op eigen wijze en tempo ontwikkelen. Zelfstandigheid word bevorderd. Dit geeft vertrouwen in eigen kunnen. Proberen is daarin belangrijker dan dat het lukt.
De samen werking met ouders is in dit alles heel belangrijk. Wederzijds vertrouwen en openheid zijn hiervoor een belangrijke basis.
Missie
Kinderen observeren en per kind bekijken wat het nodig heeft. Elk kind is anders. Zien dat de groep een is, elkaar helpt, begrijpt en van elkaar leert is een belangrijke sociale missie. Het geeft ze sociale vaardigheden waar ze hun hele leven iets aan hebben.
Emotionele veiligheid
Vaste opvang plek met vaste bekende gezichten. De spullen hebben vaste plekken zodat iedereen weet waar hij/zij iets kan vinden. Vaste tijden en gewoontes in wanneer er gedronken en gegeten word. Hiermee bied ik regelmaat en structuur.

In de boven genoemde dagindeling staan de vaste punten van onze dag. Het ophalen en/of brengen van kinderen is per kind verschillend. Wel is dit in principe iedere maandag, dinsdag, donderdag of vrijdag hetzelfde.
Het vrije spelen gebeurd naar de behoefte en vraag van de kinderen. Ik bied ze hierdoor een dynamische dagindeling naast de structuur die in het bovenstaande schema word gegeven. Een kiesbord geeft duidelijkheid waaruit ze kunnen kiezen. De dingen waaruit gekozen kan worden zijn bewust gekozen. Omdat de kinderen op school al de hele dag geleerd hebben bied ik bewust speelgoed aan wat op andere vlakken leerzaam is. Ook is er veel speelgoed waar ze van leren zonder dat ze daar bewust mee bezig zijn. Buiten spelen kan in de tuin. Soms gaan we er met z´n allen op uit. De grotere kinderen kunnen ook in de buurt op straat spelen. Dit mag na schriftelijke toestemming van de ouders en/of verzorgers.
Soms krijgen kinderen 's middags nog trek. Als hun brood trommel leeg is wil ik rond 4 uur nog 2 crackers en/of rijstwafels geven, maar daarmee is het wel klaar. Ze moeten thuis ook eten.
Praten met de kinderen doe ik het liefst op ooghoogte. Ik vind het ook heel belangrijk om de kinderen te vertellen wat ze goed doen. Dus complimentjes geven is iets wat veel gebeurd. Als iemand aan het woord is moeten andere wachten. Hiermee laat je merken dat iedereen er mag zijn en mag uitpraten. Bij ruzie of onenigheid tussen de kinderen mag iedereen zijn versie van het verhaal vertellen en proberen we met elkaar een oplossing te vinden. Hiermee laten we merken dat een ieder gezien en gehoord word. Bij het ouder worden merk ik dat veel kinderen steeds beter zelf de problemen oplossen.
Persoonlijke competenties
Voor de persoonlijke groei is het belangrijk dat een kind niet alleen word gewezen op verkeerde dingen maar juist op punten die wel goed zijn. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen. Als iets niet mag, vertellen we daarom ook waarom iets niet mag of waarom iets juist anders moet. Ook ik maak fouten en de kinderen mogen ook mij vertellen als ik iets fout doe. Hiermee leren de kinderen dat fouten maken mag en dat iedereen fouten maakt. Voor de ontwikkeling is het ook belangrijk dat een kind leert alleen of juist met 3 of meer kinderen te spelen. Het aanmoedigen van een kind om dingen zelfstandig te doen geeft ook persoonlijke groei. Jas en schoenen aan en/of uit doen, zelfstandig naar de wc gaan, handen wassen enz. We benadrukken bij de kinderen dat het proberen belangrijker is dan dat het lukt. Als het niet lukt mogen zij mij of een van de andere kinderen altijd om hulp vragen. Wij zullen dan zeker graag helpen.
Sociale competentie
Samen spelen. Met de andere gastkinderen maar soms ook met vriendjes of vriendinnetjes van school. Als het past ( qua kinder aantal) mag er best eens een klasgenootje mee naar mijn huis. We spelen graag met elkaar en sluiten niemand buiten. Ook leren met z'n drietjes te spelen hoort daarbij. Ruzie of onenigheid ? Ik geef de kinderen eerst ruimte om het samen op te lossen. Lukt dat niet dat probeer ik ze hulpstukken aan te rijken. Hoe heb je het de vorige keer opgelost (cognitieve ontwikkeling)
Ik vind het in deze tijd ook heel belangrijk om de kinderen te leren dat ze Nee mogen zeggen. Nee of Stop zijn bij mij signaal woorden waar naar geluisterd moet worden door iedereen en als ik die hoor ben ik extra alert. Wat ook weer veiligheid bied. De kinderen leren mede hierdoor ook goed naar elkaar te luisteren.
Een kind mag zijn eigen speelgoed meenemen. Er mag dan door iedereen mee gespeeld worden. Zo leren ze delen. Dit leren ze ook door bv crackers o.i.d. uit te delen. We eten aan tafel. Tijdens het eten word er van alles vertelt. We luisteren naar elkaar. Zo leren we elkaar kennen.
Normen en waarden
Alle kinderen zijn gelijk. Voor iedereen dezelfde regels soms is het nodig om "bijzondere' kinderen anders te benaderen. Indien nodig zal, naar de andere kinderen dan ook vertelt worden waarom dit gebeurd. We luisteren naar elkaar. Zegt een kind 'STOP, hou op" of "Nee" dan moet de ander stoppen met wat hij/zij doet. We zeggen sorry, alsjeblieft en dank je wel. Straffen doen we alleen nadat er gewaarschuwd is, gelukkig is dit hierdoor bijna niet nodig. Boos worden en straffen vinden we niet leuk, we proberen zoveel mogelijk uit te praten. Afpakken van speelgoed doen we niet, we vragen.
Als je klaar bent met spelen ruim je het op voordat je met iets anders gaat spelen.
Wij zijn een christelijk gezin. De kinderen word respect hiervoor aangeleerd. Bijvoorbeeld door stil te zijn voor het eten als anderen willen beginnen. Als er kinderen zijn die thuis een ander geloof hebben houden we daar ook rekening mee. Iedereen word daarin gerespecteerd.
Opvang locatie
Woonkamer
De opvang ruimte is onze woonkamer. Het liefst speelt iedereen lekker door elkaar op de grond of aan tafel. De vloer is voorzien van vloerbedekking en nodigt daardoor heel erg uit om lekker op de grond te spelen. Voor spelen met kleinere dingen op de grond is een speelmat. Hierop moeten ze dan spelen om geen dingen kwijt te raken. Ook heel fijn als ze gaan bouwen. Andere kunnen dan vertelt worden niet op de mat te komen.
Keuken
De keuken is een open keuken. Deze vloer is voorzien van tegels. De afspraak is dat eigenlijk niet op de tegels gespeeld word. Voor sommige spelen is de stenen vloer echter juist heel geschikt en dan mag er wel gespeeld worden. Uit veiligheid is dit niet als er gekookt of gebakken word. Dan moet er dus met ander speelgoed gespeelt worden. Of een andere oplossing voor bedacht worden.
Boven verdieping
Boven is een gebied waar de kinderen in principe niet komen.
Tuin
De tuin is een afgesloten tuin. Je kan er alleen via het huis naar toe. Hij is voorzien van tegels, gras en borders. Indien er interesse is vanuit de kinderen vertel ik graag over de dingen die er groeien en leven. We hebben de nodige fruit bomen en struiken in de tuin. Soms groeit er ook groente. Hiermee leren de kinderen dat die dingen niet zomaar in de winkel liggen.
Er is voldoende speel gelegenheid. Heel divers materiaal wat aansluit bij de mobiliteit en kunnen van de kinderen. Soms ook uitnodigt tot uitproberen. Met mooi weer komen er ook speeldekens naar buiten om op te zitten, ravotten of tentjes van te bouwen. Zomers vinden we het ook fijn om met water te spelen. Omdat niet iedereen het fijn vind om nat gemaakt te worden zijn er duidelijke afspraken. Buiten spelen en zijn word bij goed weer zeker gestimuleerd. Ook eten en drinken word dan buiten aangeboden. Natuurlijk is er ook de nodige zon bescherming.
Speelgoed
Er is zeer divers speelgoed aanwezig. Dit rouleert ook met regelmaat. Zo
ontdekken ze iedere keer weer nieuwe dingen. Ze worden zo ook uitgedaagd nieuwe
dingen te ontdekken. We vinden het ook leuk om muziek te maken of spelletjes te
doen.
Het speelgoed in de opvang is bewust gekozen. Er is over nagedacht. Waarom dit
of dat speelgoed. Hierdoor krijgen ze vaak dingen aangeboden waar onbewust ook
van geleerd word. Fijne motoriek, grove motoriek, concentratie, balans, enz.
maar ook taal en rekenen. Willen de kinderen met hun huiswerk geholpenworden dan is daar ook ruimte voor. De kinderen
moeten dat dan wel zelf vragen. Tv kijken doen we in principe niet.Uitzonderingen zijn bv sinterklaas journaal of
als ze hele dagen hier zijn in vakanties. (bv 1 film)
Ouders
Onderlinge communicatie met de ouders is belangrijk. Eerlijkheid en openheid over hoe het met het kind gaat geven vertrouwen en mij de mogelijkheid om het kind beter te begeleiden. Ook als het gaat om dingen die in de familie of het gezin gebeuren. (bv overlijden van grootouders)
Als we elkaar niet zien (bv alleen voor- of na schoolse opvang) graag via de groeps app (met beide ouders) communiceren indien er bijzonderheden zijn. Dit doe ik ook als er iets is voorgevallen bv voor schooltijd. Bellen mag natuurlijk ook. Zijn er vragen stel ze dan.
Ziek zijn
Zieke kinderen mogen komen zolang de kinderen dat zelf goed vinden. Ook u als ouder moet er een goed gevoel over hebben. Echter wel alleen volgens de dan geldende regels van het R.I.V.M. Tijdens de opvang moet ik de andere kinderen wel evenveel aandacht kunnen geven. Lukt dat niet dan houd het wel op. Bij besmettelijke ziektes alleen in overleg. (eventueel met de andere ouders (bv waterpokken, krentenbaard)
Overige informatie
De kinderen moeten al zoveel. Als ze al de hele dag op school gezeten hebben ga ik ze niet verplichten bepaalde dingen te doen. Persoonlijke ontwikkeling krijg je ook door de kinderen zelf te laten kiezen wat ze willen doen of knutselen. Er is een kiesbord met alle mogelijkheden voor die dag. Eigenlijk zitten er altijd wel dingen bij die de volgende punten bevorderen
Creativiteit, Grove of fijne motoriek, samenspel of inzicht. Ook in spelletjes zitten veel leerzame aspecten. Rekenen, woordenschat, inzicht, fijne motoriek en samenspel. Maar ook leren tegen je verlies te kunnen. Spelletjes doen we omdat we het leuk vinden om te doen. Winnen is leuk maar niet het belangrijkste.
Huisdieren
Onze oudste dochter heeft 2 cavia's op haar kamer. Vaak werkt zij als ik opvang bied. Deze cavia's komen in principe niet in de opvang.
