
Vermaak
Tijdens school moeten de kinderen al genoeg. In de opvang wil ik ze dus het liefst niets verplichten..
Toch leren!
Of ze willen of niet. Spelen is ook leren. Onbewust leren ze.
Het speelgoed dat ze ter beschikking hebben is veel, bewust gekozen.
Onbewust zijn ze bezig met fijne motoriek, concentratie taal of rekenen. Hier onder enkele voorbeelden:
Bewegen en balans zoeken zorgt voor concentratie.
Bouwen geeft inzicht
Voorlezen geeft een grotere woordenschat
Mozaïek of strijkkralen is goed voor de fijne motoriek en concentratie
Poppenhuis, , little petshop of andere speel figuren zorgen voor fantasie maar ook samenspel. met z'n tweeën maar ook met z'n drieën leren spelen vind ik belangrijk.
Ze leren ook samen spelen en oog hebben voor elkaar.
spelletjes bv regenwormen is goed voor hun rekenen.
Kinderen mogen ook zelf met ideetjes komen. De kinderen overleggen met elkaar wat ze willen. (meeste stemmen gelden) bv we gaan naar buiten of blijven binnen. We spelen voor of gaan naar een speeltuin of kinderboerderij.

Kies bord
Speelgoed in overvloed. Niet met alles kan altijd gespeeld worden.
Op de deur hangen kaartjes met foto's Dit is alles waar ze op dat moment mee kunnen spelen.
Als ik merk dat het tijd word voor ander speelgoed ga ik wisselen en nieuwe kaartjes ophangen. Dit kan ik ook in overleg doen met de kinderen. Ik heb van bijna al m'n speelgoed een kaartje

Activiteiten kalender
Extra activiteiten. Buiten het normale spelen om worden vermeld op deze kalender.
Enkele voorbeelden zijn bakken, uitjes in bv vakanties, knutselen
Als het om knutsel dingen gaat kunnen ze ook dingen doen van de dagen ervoor. Daarmee word dit ook een beetje een kiesbord
Mogelijk dat ik dit ook in overleg ga doen met de kinderen.
